wtorek, 14 września 2010

Tutorial: PS CS5 wstawianie chmur

Krótki tutorial dotyczący Photoshopa o korygowaniu perpektywy, aberacji i przede wszystkim, pokazujący sprytny sposób na wstawianie nieba. Przyda się gdy zdjęcie jest na tyle skomplikowane, że użycie narzędzia Pen i path nie zdaje egzaminu (np. liście drzew).

Zdjęcia oczywiście najlepiej robić w Rawie :) Nie tylko zdjęcie nie jest skompresowane, ale też ma o wiele większą dynamikę tonalną. Może to pomóc w wygaszeniu niechcianych kontrastów. Jeśli oświetlenie jest jeszcze bardziej kontrastowe i RAWem nie można sobie poradzić, warto zrobić HDRq (zdjęcie z rozszerzoną rozpiętością tonalną) czyli zrobić kilka fot ze statywu z różną ekspozycją, a następnie to skleić. Bezsensowną rzeczą jest wywołanie z RAWa kilku jpgów z przestawioną ekspozycją!


Tokina 12-24 f4 @12mm @f9

Po wywołaniu w Rawie.

Zdjęcie zrobiłem dość blisko (za sobą miałem już płot) z ogniskową 12mm (18mm dla FF), co niestety stworzyło wrażenie walącego się budynku. Na obiektyw tilt/shift mnie nie stać :) więc ratować się trzeba korygowaniem perpektywy. Filter/lens correction - tutaj poprawia się aberrację chromatyczną, dystorsję i perspektywę :) Nie ma co tutaj dużo filozofować. Aberracja to różnego rodzaju obwódki na krawędziach, często w kontrastowych miejscach. Dystorsja to wypukłość lub wklęsłość zdjęcia, przerysowania. Korygowanie perpektywy to... korygowanie perpektywy :)
UWAGA! po skorygowaniu perspektywy może się okazać, że jakiś fragment jest przezroczysty. Jeśli przesuwanie wartw (ctrl + t itd.) nie daje temu rady to trzeba kombinować z healing brush i clone stamp... ja właśnie miałem ten problem.

Teraz najzabawniejsza część :P Jak widać nie ma szans na obrysowanie nieba piórem. Gdyby to był sam budynek to pół biedy, ale drzewa mocno utrudniają. Zauważmy, że niebieski dominuje jedynie na niebie. Można to łatwo wykorzystać przechodząc do panelu channels i kopiując kanał blue! Następnie Quick Mask (na dole tool box, pod próbnikiem kolorów), wklejamy i korygujemy zaznaczenie (image/adjustments/levels) tak aby kolor (czerwony zazwyczaj) oddzielał nam strefę nieba od reszty. Jeśli na fotografii są fragmenty posiadające niebieski/cyjanowy kolor warto go wymazać gumką/pędzlem (z quick selection nimi właśnie sie zaznacza).Wychodzimy z quick mask i u góry klikamy na select/save selection. Zapisujemy. :)

Teraz trzeba wkleić zdjęcie chmurek, czy to znalezione na dysku, czy przez google ;)
Dodała się nowa warstwa... select/load selection i szukamy naszego wcześniejszego zaznaczenia, ładujemy... U dolu panelu layers jest znaczek podobny do quick mask. Jest to add layer mask, dodaje maskę przezroczystości do warstwy/efektu. Mając zaznaczoną warstwę chmur, załadowaną selekcję nieba klikamy na add layer mask. Automatcznie zaznaczenie wkleja się jako maska. :) Jeśli wcześniej nie ustawiliśmy chmur w porzadanej lokalizacji to należy kliknąć na spinacz między warstwą chmur, a maską. Teraz podczas ruszania chmur maska nie jest przemieszczana (trzeba zaznaczyć warstwę chmur... domyślnie może być jest zaznaczona maska i to ona jest wtedy przesuwana). Ostatnia rzecz jaką można to zmienienie mieszania warstw.
U mnie dobrze wygląda soft light (z ok 50% opacity) oraz screen nad nią z podobnym kryciem.


Efekt finalny :)

Zbliżenie


Piszcie w komentarzach jeśli coś napisałem niezrozumiale ;) To chyba spoko sposób. Gorzej jeśli niebieski/cyjanowy nie jest zawarty w samym niebie... np. gdyby dach był właśnie tego koloru :P

1 komentarz:

  1. Nie zrozumiałem kompletnie nic, bo jestem zielony w photoshopie, ale szacun :D

    OdpowiedzUsuń